مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

چهارشنبه 16 – مارچ

 

روزنامه افغان جرگه در سرمقاله شماره امروزخود در مورد تلاشهای صلح در افغانستان و نیاز برای صلح در منطقه سخن زده است.

این روزنامه با اشاره به ادامه نبرد ها و کشته شدن افراد غیر نظامی در این رویداد ها گفته است که استقرار صلح در افغانستان و کشور های منطقه یک نیاز حتمی است که باید بیشتر به آن توجه صورت گیرد.

این روزنامه درجای دیگری نیز به مشکلات جنگ و ادامه خشونت ها در افغانستان اشاره کرده و با توجه به تلفات افراد ملکی در چندین رویداد در ولایات مختلف افغانستان از نا امنی ها در بهار سال آینده سخن زده است.

این روزنامه گفته است که بهار امسال نیز با خشونتها و حملات آغاز می شود.

 

روزنامه دولتی انیس در مطلبی به مسئله مسوولیت های امنیتی نیروهای افغان در آینده توجه کرده و نوشته است که پذیرفتن این مسوولیت ها وابسته به ارتقاع مهارت های مسلکی و تجهیز نیروهای امنیتی افغان است.

اما روزنامه اشاره کرده است که با وجود مشکلات ، نیروهای امنیتی افغان می توانند مطابق به پلان مسوولیت ساحاتی را که به آنان سپرده می شود ، پوشش امنیتی بدهند.

روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود درمورد اهمیت برگزاری کنفرانس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان ایکو در افغانستان نیز تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که وزارت های فرهنگ کشورهای عضو ایکو افغانستان را در زمینه حفظ داشته های تاریخی غزنی همکاری می کنند تا این ولایت به مرکز تمدن و فرهنگ جهان اسلام مبدل شود.

 

روزنامه خدمتگار درمورد سیاست های داخلی حکومت افغانستان و روابط حکومت با ایالات متحده امریکا سخن زده است.

این روزنامه در صفحه اول خود شماری از مشاورین رئیس جمهور کرزی را متهم کرده است که در تلاش هستند تا روابط حکومت به خصوص رئیس جمهورکرزی را با ایالات متحده تیره بسازند.

 روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد معارف افغانستان و نیاز به تجدید نظر در نصاب تعلیمی توجه کرده و گفته است که در آستانه آغاز سال جدید تعلیمی باید نصاب نیز مورد بررسی قرار گیرد. 

 

و روزنامه چراغ درسرمقاله شماره امروزخود درمورد روند سپردن مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان تبصره کرده و این روند را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده است.

مقاله نویس گفته است که انتقال مسوولیت و درخواست برای توقف عملیات نظامی در افغانستان بسیار سوال بر انگیز است.

این روزنامه گفته است که مسئله انتقال مسوولیت های امنیتی بسیار مهم و حساس است که باید به آن توجه شود.

چراغ درمطلب دیگری درمورد اجرای حملات انتحاری طالبان تبصره کرده و نوشته است که در چنین حملاتی بیشتر هدف گرفتن جان افراد ملکی در کشور است.


March 16th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها